Mat i barnehagen

I barnehagen vår ønsker vi å ha fokus på sunn og god mat til barna. Vi er opptatt av bærekraftig utvikling og har stort fokus på å ikke kaste mat. For å imøtekomme dette, serverer vi mat vi vet barna liker. Vi kan oppleve at foreldres ønsker for mattilbudet ikke alltid samsvarer med det barna faktisk liker og hva som er sunt og godt. Da fremmer vi barns medvirkning og mener at vi først og fremst må lytte til barnas ønsker og behov.

1 dag i uka får barna servert varm lunsj. Den tilberedes fra bunnen av, og vi har 6 signaturretter vi serverer ulike uker. Målet med signaturrettene er at alle kan spsie det samme, uavhengig av allergi, intomeranse og religion. 1 dag i uka har barna med matpakke hjemmefra til turdag, de andre 3 serveres det sunn og god brødmat med mye godt pålegg og grønnsaker. Allergier, maintoleranse eller andre hensyn tas høyde for ved alle måltider. Barna får servert frukt og knekkebrød / brød til ettermiddagsmåltid, samt drikke til alle måltidene.

Pålegg som syltetøy, sjokoladepålegg og prim serveres ikke hos oss.

Vi følger Helsedirektoratets retningslinjer for gode måltider i barnehagen.